تاريخ: دوشنبه سی ام دی ۱۳۹۲ ساعت: ۱۲:۴ ب.ظ
درشمارگان گذشته مطلب بخش های وسیعی ازساختاراجتماعی استان ها را مورد بررسی قراردادیم ودر هرموضوعی مطالبی را محض اطلاع مدیران دولت تدبیر وامید ارائه دادیم با این پش داوری که آقایان نه بدانها توجه خواهندنمودونه اساسا خودرا نیازمند به چنین توجهی می دانند زیرا درقالب وقاعده فکری وفرهنگی ما قدرت حوزه ویا عرصه ای تعریف می گردد که درآن تنها برای یک نفر ویک فکرجا وجوددارد ودیگران را حقی نیست تا واردگردند ونظربدهند حتی اگرآن دولت مرد اصلاح طلب باشد.
با این حساب حتما سئوال این خواهدبودکه اگرفرهنگ ما این خصیصه را دارد ویا درباورما این گونه جا افتاده که دولتمردان ما به حرف ونظرکسی گوش نمی دهند پس چرا فردی چون من این مقدارمی نویسدومی گوید
درپاسخ به این ابهام بایدگفت که من وظیفه تاریخی خودمی دانم که بگویم و وظیفه شرعی خودتلقی می نمایم که امربه معروف ونهی ازمنکرنمایم حال چه ازگفته من پندگرفته شودویا ملال به من مربوط نیست
مثلا آنجا که با برشمردن چند ده ضعف ساختاری درنگاه سنتی به تصمیم سازی وتصمیم گیری عنوان می نمایم که استان های ما امروز به مراکز و موسسات کاملا تحقیقاتی وپژوهشی مستقل وغیروابسته به دولت وحاکمیت نیاز دارند تا پول بگیرند وتحقیق نمایند وبگویندکه برای برون رفت از عقب ماندگی و فشاربی امان ارکان ساختاری سنتی چه بایدکرد دیگر مسئولیتی متوجه من نمی تواندباشد که درآن استاندارباز دوپا دریک کفش بنمایدو با اصراربراین نکته که مدیران می توانند درعرصه قدرت خویش مشکلات را حلاجی نمایندوبه راه حل های نصفه ونیمه ای برسندکه سالهاست باب مدیریتی ما شده ونابودمان ساخته است زیرا که من گفتنی ها را گفته ام
مثلا دراین شماره که می خواهم به دومین موردازاولویت های مدیران ارشد استانی و شهرستانی اشاره نمایم وبگویم که آنها می توانند با واردنمودن مراکزدانشگاهی موجوددراستان به کارپژوهش وتحقیق میدانی وکاربردی در خصوص کمبودها ونیازمندی های آن اقدام نمایند واین خواست را با عنایت به فلسفه انتقال ویا ایجاد مراکز دانشگاهی درشهرستان ها واستان ابلاغ می دارم دیگربه من نمی تواندمربوط باشدکه استاندار و یا مدیران شهرستانی بخواهند از این ابزاربزرگ علمی وتحقیقاتی استفاده کنندویا نکنند زیرا که من وظیفه مطالعه ،شناسایی ابزارها و اعلان ونشان دادن آنها را بدرستی به انجام رساندم وگفتم ومابقی راه به مدیران مربوط است که استفاده بکنندویا نه
بگذریم و به موضوع اصلی مطرح دراین بخش ازمطلب که به اولویت های کاری استانداران در دولت تدبیر وامیدمی پردازد اشاره نماییم
2- واردنمودن مراکزدانشگاهی موجوددراستان ها به کارپژوهش وتحقیق میدانی وکاربردی درخصوص کمبودها ونیازمندی های آن
دراین باب نگارنده مطلب بسیارجامعی (یکصد وبیست صفحه ای)در تفسیروتاویل نقش وجایگاه دانشگاه آزادابهر دربحث تصمیم سازی ها وتصمیم گیری ها دارد که عزیزان علاقه مند به موضوع را به مطالعه همان مباحث دروبلاگ ثمرابهر هدایت می نمایم اما به صورت موجز دراین مقال می توانم به این موضوع اشاره بنمایم که
الف- قانون گذار برای بومی نمودن علم، قانون انتقال ویا احداث مراکزدانشگاهی را درشهرستان ها تدوین وتصویب نموده است
ب- قانون گذاربا توجه به ضرورت تربیت نیروی انسانی توسعه یافته بومی وآشنا با مسائل منطقه قانون انتقال واحداث مراگز دانشگاهی در شهرستان ها را تدوین وتصویب نموده است.
ج- قانون گذاربرای استفاده ازمراکزدانشگاهی درمسیربررسی وشناسایی کمبودها ونیاز مندی های شهرستان ها واتخاذتصمیم های درست منطبق برآنها قانون انتقال واحداث مراکزدانشگاهی درشهرستان ها را تدوین وتصویب نموده است.
د- قانون گذار برای راه انداختن فرایند بررسی ،شناسایی وپرورش استعدادهای مادی ومعنوی وبومی شهرستان ها قانون انتقال و احداث مراکز دانشگاهی به شهرستان ها را تدوین وتصویب نموده است.
ه- قانون گذار برای نزدیک ساختن مراکز تصمیم گیری شهری به مراکز علمی یاور درحوزه اتخاذتصمیم های مبتنی بر دانش روزآمد قانون انتقال واحداث مراکز دانشگاهی را به شهرستان ها تدوین وتصویب نموده است
و- قانون گذار برای صورت گرفتن کار دانش بنیانی که بتواندچهره واقعی ظرفیت های منطقه را به سرمایه گذاران بشناساندوجاذب آنان برای سرمایه گذاری بنمایاندقانون انتقال و احداث مراکز دانشگاهی درشهرستان ها را تصویب نموده است.
ط- ......
با این اهداف وهزاران هدف دیگری که می توان دراین خصوص کد گذاری نمود دانشگاه هایی درمراکزاستان ها وشهرستان های موجود درانها پا گرفته است حال اگرکسی نیست که ازاین منبع الهام بخش و ابزاربسیارمفیدحمایتی وکمک مدیریتی بهره برداری کند ویا حتی گوش نمی دهندکه چگونه می توانندازاین امکان استفاده نمایند این برمی گرددبه خوداستانداران و مسئولان تصمیم گیردرشهرستان ها وگرنه هیچ گاه قانون گذار نیامده تا مغازه ای را با تمام کار گشایی ها وکارآمدی ها برای مدیران دانشگاهی ایجاد کند تا آنها بتوانندبا مدارک غیرمرتبط و مهارت های نداشته دانشگاه را به تیول جذب اعوان وانصارخودو یا نیروهای توصیه شده ازسوی کانون های قدرت تبدیل نمایند .
ادامه دارد
