وبلاگ فرهنگی ،اجتماعی ثمر ابهر

خانوادگی ،اجتماعی،ثمرابهر،وبلاگ

درباره من
«عضو مركز توسعه وبلاگ نويسي ديني خراسان جنوبي با كد عضويت 50051»
به نام خدا
کار را با نام خدایی آغاز می کنم که آرامش دهنده دل هاست خدایی که عشق را آفریدوبه انسان یاد داد که دوست بدارد وامیدوارم در راهی که آغاز نموده ام آنچه از دلم بر می آید بر دل های مشتاق به محبت مردم عزیزمان بنشیند زیرا که من هم به محبت تمام مردم نیاز مندم وبرای جلب آن از هیچ کوششی دریغ نمی ورزم
و امادر باره وبلاگ  ثمر ابهر
پیدایش فضای مجازی و کاهش رسانه های سنتی در شهرستان ابهر و بر خورد سلیقه ای اربابان آنها به اجباربرای ایجاد ارتباط با مردم خوب ابهر استفاده از فضای مجازی را انتخاب نمودم که آرزو دارم در بهره گیری از این امکان مناسب اولا به هوای نفسم اجازه جولان ندهم ثانیا تنها برای ارتقاء سطح فرهنگ منطقه فعالیت نمایم و در نهایت اینکه چیزی را بنویسم که مرضای خداوند متعال و صاحبان حق باشد در این راه چون خود را کم توان و نیازمند کمک می دانم از عموم دوستاران فعالیت های فرهنگی در خواست می کنم که مرا در بجا اوردن رسالتی که بر دوش خود احساس می نمایم یاری دهند.

پی طاعت الهی به زمین جبین نهادن
گه و گه به آسمان ها سر خود فراز کردن
به مبانی طریقت به خلوص راه رفتن
ز مبادی حقیقت گذر از مجاز کردن
به خدا قسم که هرگز ثمرش چنین نباشد
که دل شکسته ای را به سرور شاد کردن
به خدا قسم که کس را ثمر آنقدر نبخشد
که به روی مستمندی در بسته باز کردن
                         "شیخ بهایی"
نويسنده :حسن اسدی
تاريخ: سه شنبه نوزدهم آذر ۱۳۹۲ ساعت: ۵:۵۹ ب.ظ
دوستان عزیز که دوشماره قبلی این مطلب را با دقت مطالعه نموده باشند حتما به یادخواهند آورد که درمقدمه مطلب ضمن تاکید بر مهم بودن تدوین وصیت نامه عنوان نمودیم که وصیت نامه به عنوان یک نقشه راه می تواندمحورهای زندگی را دربرابر نسل آینده قراردهد و درمطلب دوم با اشاتره به چهارمحورموردنظرداریوش وعده نمودیم که دراین شماره محورهای دیگری ازوصیت نامه این شاه بزرگ را موردمطالعه قراردهیم که عبارت خواهندبوداز
5- مادرت آتوسا بر من حق دارد پس پيوسته وسايل رضايت خاطرش را فراهم كن به نظر من درجوامعی با شرایط اقتصادی و ساختاراجتماعی ما که درآن زن موجوددرجه دوم شناخته می شودومتاسفانه هیچ مرجع وماوایی وجودندارد که ازحقوق زن دفاع نماید واوعملا بعدازمرگ شوهرش به طفیلی تبدیل می شودکه همه وحتی خوداو به مرگش راضی می گردند ضرورت رعایت حقوق وحرمت زن که دروصیت نامه همسرمتوفی نام می گیرد یک الزام جدی محسوب می گردد که مرد قبل ازمرگ خودباید بدان بپردازد وازاین روست که داریوش پس ازوصیت درخصوص شرایط کلی مملکت آنجا که به مواردریزو مصداقی وارد می شود فرزندش را فرامی خواند که به خاطرتمام زحماتی که مادرش درکنار پدر تحمل نموده وسختی هایی که حتی دربه قدرت رساندن ودرقدرت نگه داشتنش متحمل گردیده محترمش بداردومراقبش باشد هرچندکه مفاهیم موردنظرداریوش عمدتا کلی ودرحد تعارف می باشداما همین اندازه توجه نشان می دهد که درنظراین شاه وآنهم درزمانه ای که درکشورهای همجوارچون عربستان دختران را زنده به گور می نمودندزن دربارگاه هخامنشیان دارای ارزش واعتبار والایی بوده است 
6- داریوش در محوردیگری از وصیت نامه خود با عنایت به اینکه ساخت سیلو های غله را مهندسان ایرانی از مهندسان مصری آموخته بودند وبه نوعی می شدگفت که ربطی به شاه نداشته ولی بدلیل جایگاه ویژه موادغذایی وضرورت هایی که می توانست نادیده گرفتن آنها خطراتی را متوجه وضعیت اقتصادی نمایدبا دقت تمام یاد گرفته های خودرا به جانشینش عرضه می داردتا اوبداندکه غله برای سرپا نگه داشتن مملکت چه مقدارمهم است وازسوی دیگرداریوش می خواهدبه جانشین خودبگویدکه بایدحرف و مهارت های موجوددربخش های دیگرمملکت را درسطح کلی مملکت عمومی نمود تا با استفاده ازآنها بشودبه کل ممکلت ومردمان ساکن درآن ومخصوصا درشرایط خاص وبحرانی کمک نمود.
7- داریوش درخصوص دریا داری هم ازنظرنظامی وهم ازحیث اقتصادی حاسیت های خاص خودرا داشت وبه نوعی می دانست که از طریق تسلط بردریا می توان کارهای فراوانی انجام داد و ازاین روی بودکه به فرزندش به تاکیدعنوان می داردکه
کانالي كه من ميحواستم بين شط نيل و درياي سرخ بوجود بياورم هنوز به اتمام نرسيده و تمام كردن اين كانال از نظر بازرگاني و جنگي خيلي اهميت دارد و تو بايد آن كانال را باتمام برساني
ودرضمن به وارثش تاکید می داردکه درموضوع گرفتن پولی که بازرگانان درقبال استفاده ازکانال خواهندپرداخت زیاد سخت گیری نکندزیرا که دراین صورت آنها مایل به استفاده ازآن نخواهندشد که این امر می توانست هم در درآمدهای حاصل از عبورکشتی ها تاثیرکاهش دهنده ای داشته باشدوهم اینکه با طولانی شدن راه ازطریق دورزدن منطقه بزرگی درافریقا و اروپا قیمت کالاها افزایش می یافت ویا به خاطرگرانی ودوری راه ازاقبال انتقال کالا توسط بازرگانان کاسته می شد. 
8- داریوش دربخش دیگری ازوصیت نامه خود تاکید بسیارجالبی داردکه درنوع خودبسیاراعجاب انگیزاست وآن اینکه ایشان به فرزندشان می گویندکه 
هرگز دوستان ونديمان خود را به كارهاي مملكتي نگمار براي آنان همان مزيت دوست بودن با تو كافيست.چون اگر دوستان و نديمان خود را به كارهاي مملكتي بگماري و آنان به مردم ظلم بنمايند و استقاده نا مشروع كنند نخواهي توانست آنهارا مجازات كني چون با تو دوست هستندوتو ناچاري رعايت دوستي نمايي.
حال اگربه این محورازوصیت نامه داریوش توجه نماییم وآن را به گونه ای منطبق برشرایط امروزین جامعه خودمان بکنیم آیا متوجه این امر نمی شویم که یکی ازبزرگترین موانع توسعه ای درجامعه ایران نادیده گرفته شدن چنین ماده ای ازموضوع سهیم نمودن اقوام و اقربا درموضوع قدرت است زیرا که بسیاری از نابسامانی های موجودناشی ازآن است که مسئولان ارشدبا سپردن کارهای مدیریتی ومسئولیتی به ندیمان و اقوام خودعملا شرایطی را فراهم نموده اند که درآن نه می شود انتقادی را متوجه آنها نمودزیرا که داشتن پشتوانه های قوی مانع ازآن می شودکه کسی جرات انتقادازآنان را داشته باشد ونه اینکه خودمسئولان ارشدددلشان می آیدکه این افرادرا تنبیه نمایندزیرا که تنبیه نمودن آنها بدلیل خیانت ویا ناتوانی این ذهنیت را عمومی خواهدساخت که چه کسانی آنان را بکارگمارده اندکه چنین خسارت هایی را به جامعه تحمیل نموده است وازاین روست که کل جامعه اعم از مردم وساختاری که نظام نام می گیرد هزینه پرداخت می کننداما کسی برای کوتاه نمودن دست افراد نالایق وخیانت کاراقدامی نمی کند
وازاین روست که داریوش به صراحت می گویدکه نزدیکان خودت را به کارها واردنکن چنین توصیه ای را امام علی (ع) دارندو درنامه ای به مالک اشترودقیقا با عنوانی همسان داریوش کبیراو را از مسئولیت دادن به اقوام وخویشان نهی می نمایند
ادامه دارد